مبارز راه روشنایی

مبارز راه روشنایی

متشکرم به دلیل اینکه از مطالب وبلاگ بدون اجازه از نویسنده استفاده نکردید.
مبارز راه روشنایی

مبارز راه روشنایی

متشکرم به دلیل اینکه از مطالب وبلاگ بدون اجازه از نویسنده استفاده نکردید.

تعریف زمان از دیدگاه ملاصدرا (قسمت اول)


صدرالمتألهین در نظام فلسفی خود که بر بنیاد “ وجود “استوار شده است، تعریفی از “ زمان “ارائه می دهد که با “ وجود “ارتباط دارد و جز از طریق آن قابل فهم نیست.

بر این اساس، صدرالمتألّهین “ زمان “را حقیقت “ وجود سیّال “و زمانمندی اشیاء مادّی را نوعی امتداد در “ وجود “آنها می داند.عبارات وی در چهار بُعدی بودن موجودات مادّی صراحت تامّ دارد. این ملاحظه پیرامون حالت هستی شناختی “ زمان، ما را به این رأی رهنمون می شود که “ زمان “با هویّت اتصالیّه اش شأن واحدی از شئون علّت اولی و مرتبه ضعیفه ای از مراتب نازله “ وجود “است.

بدیهی است که چنین تصوّری از زمان نه در قالب فکر یونانی می گنجد و نه عقیده ارسطو است. برای پذیرفته شدن چنین سخنی، صدرالمتألهین ناگزیر به حرکت جوهری روی می آورد و آنرا بصورت اساس نوینی برای تفکّر فلسفی خود عرضه می کند.

کوشش صدرالمتألهین در تعریف “ زمان “بر خلاف دیدگاه کسانی است که زمان را امری موهوم و زاییده ذهن می دانند. او در این مورد، فیلسوفی واقع بین است و به وجود زمان اذعان دارد. از نظر او فاصله میان گذشته و حال و آینده فاصله ای واقعی و اصیل است.

از نظر او “ زمان، “ حقیقت وجود سیال “و “ وجود سیال “مرتبه ای از مراتب حقیقت عینیّه وجود است. این رأی هنگامی بدرستی فهمیده می شود که ما به تمایز دقیق بین “ موجود »، یعنی آن چیزی که هست و “ وجود »، یعنی “ بودن “و “ وجود داشتن “بعنوان نکته ای مهم در حکمت متعالیه توجه کنیم.

و با گذر از “ موجود “به “ وجود “بجای تفاوت میان شیء متحرّک و شیء نامتحرک که بر هر دو “ موجود “اطلاق می شود، تمایز بین مراتب تشکیکی “ حقیقت وجود “را مطرح می کند. از نظر او “ حقیقت وجود “دارای دو مرتبه است، یکی مرتبه وجود ثابت و دیگری مرتبه وجود سیال که “ زمان، “ حقیقت وجود سیال “ولازم لاینفکّ آن است.

صدرالمتألّهین در باب وحدت و کثرت، این نظریّه که “ وجود واحد و در عین حال کثیر است “را بعنوان یکی از مهمترین مبانی در نظام مابعدالطبیعی خود اتّخاذ می کند. او تصدیق می کند که موجودات بواسطه رابطه اشراقی با “ حقیقت وجود “موجودند، لذا نباید آنها را هستی های مستقلی دانست که با مبدأ و منشأ خود رابطه دارند.طبق این نظریّه، زمان ظهور و تجلّی “ وجود “است.

(نویسنده: رضا - اکبریان     منبع: سایت - بنیاد حکمت اسلامی صدرا)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.